Om inzicht te krijgen in het ontstaan van een trend en om de trend verder te kunnen analyseren gebruiken we de zogenaamde trendpiramide. Op de onderstaande afbeelding wordt een trendpiramide weergegeven. Zoals je ziet bestaat de trendpiramide uit 4 lagen.
- Microtrend, gericht op het product
- Miditrend , gericht op de markt van het product.
- Maxitrend , gericht op de consument.
- Megatrend, gericht op de maatschappij.
- Microtrend, gericht op het product
- Miditrend , gericht op de markt van het product.
- Maxitrend , gericht op de consument.
- Megatrend, gericht op de maatschappij.
Een trendanalyse bestaat uit een onderzoek in vier niveaus. (De vier niveaus weergegeven in de trendpiramide) Deze niveaus verschillen in omvang en in inhoud, maar ze staan niet los van elkaar.
Stap 1 : productanalyse.
Stap 2 : inventarisatie van trends en ontwikkelingen op branche- of marktniveau.
Stap 3: in kaart brengen van trends op het niveau van de consument. Bij deze analyse wordt het product in eerste instantie losgelaten. De fabrikant zoekt naar de behoeften en wensen van de consument in abstracte vorm.
Stap 4 : Een analyse op megatrendniveau. Dit is zinvol voor bedrijven die zich richten op de lange termijn.
Stap 1 : productanalyse.
Stap 2 : inventarisatie van trends en ontwikkelingen op branche- of marktniveau.
Stap 3: in kaart brengen van trends op het niveau van de consument. Bij deze analyse wordt het product in eerste instantie losgelaten. De fabrikant zoekt naar de behoeften en wensen van de consument in abstracte vorm.
Stap 4 : Een analyse op megatrendniveau. Dit is zinvol voor bedrijven die zich richten op de lange termijn.
Gedurende ons blok/ project wordt niet over de miditrend gesproken, in plaats daarvan wordt onder een microtrend trends bedoeld die 0 tot 5 jaar mee gaan. Zie hieronder voor de trendpiramide die wij gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten